Få en karriere inden for online markedsføringArbejdet med online markedsføring virker for mange lidt eksotisk og fremmed. Der er ikke mange, der er i tvivl om, at det er en branche i vækst, for de online medier fylder en større og større del af vores hverdag, og vi ser alle sammen annoncerne og markedsføringen rettet mod os selv – vi er de potentielle kunder, og vi skal lokkes til at købe noget på nettet.

Det lyder måske mere som svindel end noget andet – men den er god nok. Internettet bugner med uudnyttede muligheder og endeløse chancer for at opdage den næste trend. For forbrugerne venter der også mange gode muligheder for at finde de rigtige produkter til de rigtige priser – og opdage tilbud og muligheder, man ikke var klar over fandtes.

Sådan får du en karriere inden for online marketing

Karriere i online marketingOnline markedsføring er – ligesom internettet og alt dets væsen – en ret ung ting. Ikke nok med det, rykker alting virkelig hurtigt på nettet. Det betyder, at det, der var faktum i går, er lavet om i dag. Facebook har ændret layoutet for virksomhedssider, betingelserne for konkurrencer eller annonceværktøjet. Google opdaterer jævnligt sine algoritmer, så de virker bedre.

En egentlig uddannelse, der klæder en på til at få en karriere inden for online markedsføring, findes der derfor ikke. Bøgerne, uddannelserne beror på, er minimum et år gamle, og den viden, der er deri, er derfor allerede forældet. Underviserne har sjældent fingeren på pulsen, fordi de jo bruger deres tid på at undervise.

Der findes dog nogle enkelte uddannelser, der kan åbne visse døre i forhold til at få en fod indenfor i et online marketing bureau. Hvor mange professioner, hvor man kan få en spændende karriere, kræver en lang videregående uddannelse, er det ikke tilfældet med markedsføring.

Uddannelse i markedsføring

Bliv uddannet inden for online markedsføringEt godt valg, hvis man gerne vil lukkes ind af et af landets bureauer, kan være markedsføringsøkonomuddannelsen. Den er godt nok ikke direkte rettet mod online markedsføring, men man får en del relevant viden om markedsføring generelt. Og det bedste er, at man i forbindelse med uddannelsen, skal i 3 måneders praktik.

De 3 måneders praktik er ulønnede, og en markedsføringsøkonom er derfor en attraktiv praktikant for et bureau. Er man ambitiøs og villig til at arbejde hårdt, kan man i løbet af sin tid i praktik bevise, at man har talent for marketing og suge til sig af relevant faglig viden.

Lykkes man med at bevise sit værd, har man således fået en fod indenfor, og det kan være nøglen til at komme til at arbejde med online markedsføring. Det er dog en branche, hvor det er nødvendigt, at arbejdet er interessedrevet. Man skal simpelthen brænde for det.

Jobmuligheder

Overalt i landet findes der større og mindre online marketing bureauer. De fleste af dem arbejder med ting som SEO, sociale medier, webdesign og Google AdWords. I landets større byer – København, Odense, Aarhus og Aalborg – ligger de fleste af de store bureauer. Især København og Aarhus bugner af kreative marketingbureauer.

Det er dog ikke ensbetydende med, at det er nemt at få arbejde et af de mange steder. Der er nemlig rift om jobbene, og det er svært at få et match mellem kompetencer og det enkelte bureau. Der er heller ikke to bureauer, der arbejder på den samme måde.