Hjemmesider, søgemaskiner og generelt internettet er blevet vores foretrukne opslagsværk. Her søger vi efter alt fra uddannelser til caféer i lokalområdet.
Hvis man som virksomhed vil blive fundet af potentielle kunder, er det altafgørende, at man er tilsted der, hvor kunderne også er – og det er på internettet. Det er netop af den årsag, at stort set alle virksomheder i dag har en hjemmeside.
En hjemmeside skal både bygges op og vedligeholdes, og det er her en karriere inden for webdesign, kommer ind i billedet. Den stigende digitalisering og vores alles behov for at kunne søge information på nettet, har nemlig skabt en branche der hele tiden udvikles.
Det laver man som webdesigner
En webdesigner udvikler og designer brugeroverflader til internetsider. Derudover består de mest primære arbejdsopgaver også i at kombinere forskellige medier såsom grafik, lyd og tekst. Det hele skal altså gå op i en højere enhed.
Som webdesigner skal man kunne tænke kreativt, og man skal have fingeren på pulsen konstant. Det er nemlig ikke kun de helt tekniske opgaver, som pryder jobbet som webdesigner. Også online kommunikation og billedforståelse er nogle af de færdigheder, som man har som webdesigner. Det er nemlig ofte webdesigneren, der står for teksten på siden.
Når virksomheder skal blive fundet på nettet, er det vigtigt, at deres hjemmesider dukker op i søgeresultaterne på søgemaskinerne. Det kræver en indsats i forbindelse med både tekst og layout af virksomheden. Det er derfor en fordel, hvis en webdesigner også er bekendt med begrebet søgemaskineoptimering og de indsatser, der ligger bag.
Uddannelse i webdesign
Der findes mange forskellige uddannelser, der peger i retning af webdesign. Uddannelserne inden for branchen findes både på erhvervsakademier, universitet og gennem diverse kurser.
De mest brugte uddannelser inden for webdesign er:
- Multimediedesign
- Web-integrator
- Oplevelsesdesign
- Digitalt design
- E-business
- Digital konceptudvikling
- Grafisk kommunikation
Hver især af uddannelserne præciserer sig dog inden for forskellige aspekter af webdesign, og kan medføre stillingsbetegnelser som interaktiv designer, projektleder, funktionel designer, konceptudvikler, grafisk designer og multimediedesigner. Jobmulighederne er nemlig mange.
Der findes også kurser, man kan tage. Her lærer man blandt andet at designe og programmerer hjemmesider. Derudover kan man også lære om søgemaskineoptimering og få et indblik i hvilke facetter der er vigtigt i et webdesign, når det kommer til søgemaskineoptimering.
Jobmuligheder
Som nævnt ovenfor er jobmulighederne mange. Det handler lidt om kompetencer og naturligvis også om, hvilken uddannelse man vælger at tage.
Stillingsbetegnelserne spænder bredt, og det samme gør arbejdspladserne. Som webdesigner kan man nemlig blive ansat både i det private og i det offentlige og i mange forskellige typer af virksomheder som for eksempel:
- Reklamebureau
- Kommunikationsbureau
- Online marketing bureau
- Webshops
- Webbureau
Ovenstående er blot et udpluk af nogle af de virksomheder, som typisk har en webdesigner ansat. Derudover har større private virksomheder ofte ansat deres egen webdesigner, der står for både at udvikle og vedligeholde. Mindre virksomheder vil i højere grad outsource webdesignet til et webbureau.
Der er altså mange muligheder inden for webdesign. Både når det handler om arbejdsopgaver, men også når det kommer til mulige arbejdspladser – og det bliver kun mere i fremtiden.