Vælg den rette kandidat til jobbet

Kunne du tænke dig at stå i spidsen for en virksomheds vækst? Det kan du blandt andet gøre ved at sikre, at det er de rette personer, der bliver ansat til de jobs, der er i virksomheden. De menneskelige ressourcer er vigtige i enhver virksomhed. Det er med de ansattes kompetencer, at en virksomhed har mulighed for at vokse sig endnu større og blive endnu mere succesfuld.

Der er flere muligheder for at komme til at stå i spidsen for en virksomheds rekrutteringer: Som ansat i virksomheden eller som en rekrutteringskonsulent fra et rekrutteringsfirma. Uanset om du ønsker at arbejde internt med en virksomheds rekrutteringer, eller om du vil være eksperten, der hjælper flere forskellige virksomheder med at finde de rette medarbejdere, er der en lang række uddannelser, du kan tage, som alle kan give dig adgang til drømmejobbet.

Hvad laver en rekrutteringsansvarlig?

Rekruttering

Som det fremgår af ordet, er man ansvarlig for en virksomheds rekruttering af nye medarbejdere. Dette er en typisk HR-opgave, og bliver derfor også varetaget af virksomhedens HR-afdeling. I store virksomheder kan HR-afdelingen være delt op i mindre afdelinger, som har hvert sit fokusområde, fx rekruttering, jura, medarbejderudvikling m.m.

I mange mindre virksomheder er der ikke en HR-afdeling. Her bliver rekrutteringer varetaget af ledelsen. Derfor ser man også i mindre virksomheder, at man får hjælp af en ekstern samarbejdspartner, der er specialiseret i at finde den rette kandidat til et job – for fejlrekrutteringer kan være en stor omkostning for virksomhederne.

I arbejdet med rekrutteringer, har man flere forskellige kontaktflader i løbet af en arbejdsdag. Processen for en rekruttering starter med, at det ledige job skal defineres. Dette udmunder sig i et jobopslag, som derefter skal udgives. Der findes mange forskellige kanaler at udgive et jobopslag på; LinkedIn, Facebook, Jobindex, Jobnet, branchespecifikke jobportaler og mange andre.

Det kan være tidskrævende at udgive et jobopslag alt afhængigt af, hvor mange steder, det skal publiceres. Dog giver en del HR systemer mulighed for at publicere et jobopslag via systemet på tværs af de udvalgte platforme.

Får du job i en HR-afdeling i en virksomhed, vil du hurtigt lære, at HR systemet bliver et af dine vigtigste redskaber – både til rekruttering, medarbejderudvikling og til at skabe overblik over medarbejdere og kompetencer.

Hvilken uddannelse skal du vælge?

Der er, som tidligere nævnt, mange forskellige uddannelsesmuligheder, hvis du vil arbejde med rekrutteringer. Human Resources Management, Erhvervsøkonomi og psykologi, læring og forandringsprocesser, pædagogisk antropologi samt pædagogisk filosofi er blot nogle få eksempler på uddannelser, der kan føre til et job som HR konsulent, personalemedarbejder eller jobkonsulent.

Uddannelser inden for psykologi, administration eller sociologi kan også føre til drømmejobbet. Alt i alt er der rigtig mange muligheder for at få arbejde inden for Human Resources, og dermed arbejde med rekrutteringer.

Efter endt uddannelse er der også rig mulighed for at supplere din viden med personanalyseværktøjer og meget andet. Som HR- eller personalemedarbejder eller -konsulent, vil du opleve, at tage forskellige certificeringer, der gør dig i stand til at gennemføre personanalyser og lignende.